Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: DIY Fishfood

KenDM405's schermafbeelding

Question DIY Fishfood

Hi all!

ik heb een paar maanden geleden me verdiept in wat de meest volmaakte voeding voor mijn vissen zou zijn. En liefst dan nog als 1 universeel geheel, 1 blokje voor zowat 90% van de soorten van mijn visbestand.

Er kwam heel wat gelees (boeken, websites, blogs, fora, doctoraat-papers van universiteiten van Teheran, Hawaï, Maine, etc.. héél uitgebreid en interessant allemaal maar geen hapklaar leesvoer, BELIEVE ME) aan te pas maar het boeit me.

Long story short: ik ben tot een "formule"/"recept" gekomen en ben ik aan het koken/bakken/bereiden (het kind moet een naam hebben) geslagen.

Hieruit is een interessant eindproduct gekomen dat ik nu enkele maanden aan het testen ben op mijn eigen dieren (in huislijke en goedehuisvaderlijk sfeer wel te verstaan, geen witte labo jassen en dierenmishandeling!).

Tot hier toe heb ik enkel positieve resultaten waargenomen. Zo gingen broedparen bvb. sneller van cyclus naar cyclus, kleuren van dieren werden terug levendig en dieper en de algemene gezondheid/weerbaarheid van de dieren ging naar mijn mening/waarnemingen erop vooruit.

Wat zit er in? In navolging van het basisrecept uit een gerenomeerd boek ben ik op zoek gegaan naar de meest verse producten bij de visboer aan zee: dagverse vangsten. Zo bevat het oa vers wit visvlees, vers vlees van een aantal schaaldiersoorten, schelpdieren, nori wier,.. Geen artificiële bewaarmiddelen, kleur- noch smaakstoffen.

Voorts wou ik de voeding een extra 'boost" geven en ben ik op uitgebreide zoektocht gegaan naar een volwaardig additief om zeker te zijn dat de dieren alle nodige bouw- en voedingstoffen gingen binnen krijgen (vitaminen, aminozuren,) , dit heb ik gevonden en laat ik uit Trumpland over komen.

Daarnaast voegde ik een 100% natuurlijk antioxidant toe (wederom in een hoeveelheid die uitvoerig wetenschappelijk beproeft werd en waarbij men tot een bepaalde optimale hoeveelheid is gekomen, het kost +- 1300€ per KG in zijn zuiverste vorm (welke ik gebruikte)) die de kleuren en weerstand van de vissen versterkt.

Alle hoeveelheden van alle ingrediënten zijn NIET willekeurig. Er is heel wat raadpleging en leeswerk aan vooraf gegaan, het is echt een recept als het ware en het berust volledig op wetenschappelijke bevindingen uit labo's en universiteiten, ik heb zorvuldig alles gemeten tot op 1/100 van een gram.

Al het voer werd hier elke keer opgegeten door bijna elke soort. Garnalen, anemoonvissen, kauderni's, zebrazoma's, paracanthurus,juffers,.. Alleen de pitvissen aten het niet, wat me niet verbaasde... Waarschijnlijk profiteren de bacto's ook mee door de zuiverheid van het product, het lijkt me niet onlogisch. Wat koralen betreft durft ik niks te zeggen, niet ervaren genoeg.

Is het ALLES wat het moet zijn en moet ik nooit meer iets anders gaan voeren? Ik denk het niet, maar ik denk dat ik met mijn DIY voeding heel dicht bij een complete "maaltijd" zit.

Mocht er iemand zijn die hier ook ervaring mee/in heeft, laat gerust weten!

Indien men interesse heeft wil ik wel eens een staaltje meegeven.

Bijgevoegd een foto van het voer vlak voor het de diepvries in gaat. Het zijn dus handig te doseren blokjes die men kan bewaren in de diepvries.
    IMG_4922.jpg
    "We are tied to the ocean. And when we go back to the sea - whether it is to sail or to watch it - we are going back from whence we came." - president John F. Kennedy, 14/09/1962

didi's schermafbeelding

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KenDM405 Bekijk bericht
    Hi all!

ik heb een paar maanden geleden me verdiept in wat de meest volmaakte voeding voor mijn vissen zou zijn. En liefst dan nog als 1 universeel geheel, 1 blokje voor zowat 90% van de soorten van mijn visbestand.

Er kwam heel wat gelees (boeken, websites, blogs, fora, doctoraat-papers van universiteiten van Teheran, Hawaï, Maine, etc.. héél uitgebreid en interessant allemaal maar geen hapklaar leesvoer, BELIEVE ME) aan te pas maar het boeit me.

Long story short: ik ben tot een "formule"/"recept" gekomen en ben ik aan het koken/bakken/bereiden (het kind moet een naam hebben) geslagen.

Hieruit is een interessant eindproduct gekomen dat ik nu enkele maanden aan het testen ben op mijn eigen dieren (in huislijke en goedehuisvaderlijk sfeer wel te verstaan, geen witte labo jassen en dierenmishandeling!).

Tot hier toe heb ik enkel positieve resultaten waargenomen. Zo gingen broedparen bvb. sneller van cyclus naar cyclus, kleuren van dieren werden terug levendig en dieper en de algemene gezondheid/weerbaarheid van de dieren ging naar mijn mening/waarnemingen erop vooruit.

Wat zit er in? In navolging van het basisrecept uit een gerenomeerd boek ben ik op zoek gegaan naar de meest verse producten bij de visboer aan zee: dagverse vangsten. Zo bevat het oa vers wit visvlees, vers vlees van een aantal schaaldiersoorten, schelpdieren, nori wier,.. Geen artificiële bewaarmiddelen, kleur- noch smaakstoffen.

Voorts wou ik de voeding een extra 'boost" geven en ben ik op uitgebreide zoektocht gegaan naar een volwaardig additief om zeker te zijn dat de dieren alle nodige bouw- en voedingstoffen gingen binnen krijgen (vitaminen, aminozuren,) , dit heb ik gevonden en laat ik uit Trumpland over komen.

Daarnaast voegde ik een 100% natuurlijk antioxidant toe (wederom in een hoeveelheid die uitvoerig wetenschappelijk beproeft werd en waarbij men tot een bepaalde optimale hoeveelheid is gekomen, het kost +- 1300€ per KG in zijn zuiverste vorm (welke ik gebruikte)) die de kleuren en weerstand van de vissen versterkt.

Alle hoeveelheden van alle ingrediënten zijn NIET willekeurig. Er is heel wat raadpleging en leeswerk aan vooraf gegaan, het is echt een recept als het ware en het berust volledig op wetenschappelijke bevindingen uit labo's en universiteiten, ik heb zorvuldig alles gemeten tot op 1/100 van een gram.

Al het voer werd hier elke keer opgegeten door bijna elke soort. Garnalen, anemoonvissen, kauderni's, zebrazoma's, paracanthurus,juffers,.. Alleen de pitvissen aten het niet, wat me niet verbaasde... Waarschijnlijk profiteren de bacto's ook mee door de zuiverheid van het product, het lijkt me niet onlogisch. Wat koralen betreft durft ik niks te zeggen, niet ervaren genoeg.

Is het ALLES wat het moet zijn en moet ik nooit meer iets anders gaan voeren? Ik denk het niet, maar ik denk dat ik met mijn DIY voeding heel dicht bij een complete "maaltijd" zit.

Mocht er iemand zijn die hier ook ervaring mee/in heeft, laat gerust weten!

Indien men interesse heeft wil ik wel eens een staaltje meegeven.

Bijgevoegd een foto van het voer vlak voor het de diepvries in gaat. Het zijn dus handig te doseren blokjes die men kan bewaren in de diepvries.
    IMG_4922.jpg

Wauw hier ben ik wel benieuwd naar !!!
    Zeer prachtig uitgelegd !!
    Ik wil wel testen (ben van lokeren)

Mvg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

senior zeewater forum lid

Standaard

en het is de bedoeling dat mensen dit kunnen kopen op termijn bij jou? ZOja wat is de kostprijs hiervan?

Standaard

Dag Ken,

Heel interessant onderwerp en dito bevindingen!
    Heb je het PO4 en NO3 gehalte van het voer gemeten? waarschijnlijk vries je het in en heb je dus een zekere "waterbasis" nodig. spoel je de voeding of doe je het blokje zo in het water?
    Deze vraag ivm het verlies van de amino bij het spoelen.

Ik wil gerust wel eens testen, ik heb wel een paar heel kieskeurige eters in de bak.
    Benieuwd naar de bevindingen!

Standaard

Didi, stuur me een privé bericht. Ik ben opgegroeid in Lokeren dus kom er nog wel een paar keer per jaar. We regelen wel wat ;)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door didi Bekijk bericht
    Wauw hier ben ik wel benieuwd naar !!!
    Zeer prachtig uitgelegd !!
    Ik wil wel testen (ben van lokeren)

Mvg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    "We are tied to the ocean. And when we go back to the sea - whether it is to sail or to watch it - we are going back from whence we came." - president John F. Kennedy, 14/09/1962

Standaard

Bartuz

op termijn zou dit een mogelijkheid zijn ja, maar enkel en slechts enkel als ik 100% zeker ben dat het 100% positief is voor de dieren/hobby. Dat zal de tijd uitwijzen en de statistieken en bevindingen van andere gebruikers/testers. Wat de kostprijs zal zijn kan ik op dit moment je nog niet meedelen. Ik schat echter wel dat dit niet ver uit de buurt van conventioneel visvoer zal liggen. Zou je interesse hebben?

Standaard

Nico

Super dat je het vraagt, ik ben net op zoek naar mensen die de invloed ervan op hun water willen meten en opschrijven, zodat ik enige statistiek heb over de invloed van mijn voeding op de waterkwaliteit.

Momenteel geef ik het blokje zo mee in het water, zonder spoelen, ik wil 'een zo vuil mogelijk resultaat" bereiken zodat ik kan zien wat de impact is op het water. Je zou ze in principe perfect kunnen spoelen want het additief en de amino die ik toevoeg worden zowat volledig door het vlees dat er in verwerkt zit opgenomen Op die manier doorloopt the good stuff het gehele spijsverteringssysteem van de vis en wordt het effectief opgenomen ipv gewoon uitgekakt.

Hoe zou jij de PO4 en NO3 van de voeding zelf gaan meten? Tips?

Standaard

Simpelste meting :

- 1 blokje wegen (bvb 10 gram) en mengen in 10cl zuivere osmose waar PO4 en NO3 gelijk is aan nul.
    - na het toevoegen afgieten door zeefje en het PO4 en NO3 gehalte meten in uw restvloeistof, dan vermenigdvuldigen met tien en je kan de vervuiling, belasting van een blokje per liter berekenen.

Indien geen meetresultaat de belasting gelijkhouden (1 blokje) maar de vloeistofhoevelheid verminderen (5cl) en dan terug naar een liter toewerken.
    Zo kan je vervuiling van een blokje (plus/minus) per liter berekenen. Dus als je dan een bak hebt van 100 liter, weet je wel de belasting voor je systeem. Met een simpel excelbestand is het dan perfect uit te rekenen.

VOORBEELD (verzonnen waardes) :

aant. blokjes Tot.vol aqua (in L) PO4 NO3
    1 1 0,08 0,03

5 100 0,004 0,003

Indien de vervuiling onmeetbaar is moet je 10 blokjes toevoegen in een liter, en dan de resultaten delen door tien, dan weet je opnieuw de vervuiling per blokje/per liter.
    Onze meetsetjes gaan helaas wel niet zo accuraat, resultaten opsturen naar ATI is denk ik beter maar dan blijf je wel met de kost van de test zitten (36 euro).

Ik wil de blokjes gerust testen, al twijfel ik niet aan de voedingswaarde, maar de toevoeging van de amino's en het effectieve opnamegehalte lijkt me wel interessant, maar wel moeilijk te bewijzen/aan te tonen. Ik denk toch dat er heel wat verloren gaan indien je ze spoelt en door de zeef laat gaan.

python's schermafbeelding

Standaard

ik ga dit volgen ziet er heel interessant uit .
    als het zo goed is zou ik dit ook wel kopen .

Standaard

Nico

Ik moet binnenkort toch bij jou zijn, ik zal een staal meenemen. We kunnen dan ook samen eens bekijken hoe we de monstername voor ATI best aanpakken. Die 36€ is het me wel waard.

Wat opname van voedingsstoffen betreft kan ik wel eventueel testen door vergelijking. Bvb door in gecontroleerde omgeving vissen van gelijke soort en leeftijd en gewicht en lengte onder te brengen. 1 vis krijgt dan gekend voer en een ander enkel het mijne. De toename in gewicht en lengte en kleur kunnen een indicator zijn van voedingswaarde denk ik te mogen stellen. Dit dan vergelijken met de andere vis zou ons al iets kunnen vertellen.

Of ben ik mis?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten